Fri ytring

Fri ytring. Synspunktene som presenteres her er skribentens egne og samsvarer nødvendigvis ikke med Forfatterforbundets holdning.

Tenk om det plutselig ble stille?

Hva tenker du om kultur? Tenker du at du ikke bryr deg så mye? At teater, opera og sånne ting er noe du aldri går på, at det derfor ikke er så viktig i livet ditt? Tenker du at det er noe som heter «fin-kultur» som er noe de andre driver med, noe du avskyr fordi du tenker det er snobbete? At du har vært på teater én gang og ikke skjønte en dritt, eller kjedet det ihjel? Og teker du at nå under denne pandemien så er ikke kultur det vi bør bruke penger og tid på, vi får ta det siden?

Litteraturpolitikk med stor L

Norsk Kulturråd har nå vedtatt nye retningslinjer for de skjønnlitterære innkjøpsordningene for voksne og for barn og unge. De vedtatte retningslinjene vil helt sikkert bli diskutert, og om få år vil de ganske sikkert også bli justert på nytt. Det aller viktigste med innkjøpsordningene er helheten som sørger for rammer som gjør det mulig å arbeide langsiktig og skikkelig med litteratur i Norge.

Han ville voldta meg, sa han…

… før han ba meg om å vurdere bokmanuset hans. Forlagsbransjens nedfallsfrukt har fått ligge og gjære altfor lenge uten at noen har kastet dem, men nå er det nok. Min opplevelse med seksuell trakassering er ikke enestående. Dessverre har det blitt gjort altfor lite for å motvirke dette, selv om man vet bransjen er liten og dermed ekstra sårbar. Risikoen ved å varsle kan oppleves stor.

Noen små tips til sylferske forfattere

Først av alt … GRATULERER med å ha jobbet fram ditt første manus. Det er en milepæl som jeg selv husker som noe helt vanvittig stort. Men, det er nå utfordringene kommer, og jeg kan love deg at de står i kø. I dag tenkte jeg at jeg ville si noe til deg som fersk forfatter om det å få tilbud om utgivelse fra forlag, hva du bør tenke gjennom og litt om dine rettigheter.

Ikke lenger så svart/hvitt

Skillet mellom forlag og selvpublisering er stadig mer utflytende. Er det selvpublisering når universiteter betaler forlag for å gi ut boka? Er det forlag når forfatter betaler utgivelsen og samtidig kun får en andel av salget? Hva når forfatter starter eget forlag og hyrer inn fagfolk til bokprosjektet sitt? Hva når disse fagfolkene er de samme som dem som jobber i forlag? Hvem tar egentlig risikoen for bokutgivelsen?

Strømming – hva litteraturen kan lære av musikkbransjen?

Jørn Lier Horst og flere forfatterkolleger hevder i en kronikk i VG at forfatterinntektene i bokstrømmemarkedet vil øke dersom Storytel får tilgang til Fabel-repertoaret og vice versa. Forfatternes optimisme rimer dessverre dårlig med erfaringene fra musikkbransjen, der strømmetjenestene selv, ikke kunstnerne, er blitt sittende med makten.

Det blåser på toppene

Bokhøsten varmer opp med kraftige vinder fra flere kanter. Når konkurransetilsynet varsler «ulovlig samarbeid med konkurransesensitiv informasjon», med straffegebyr på tilsammen 502 millioner, rister det i bokbransjens grunnfjell.

Strømming gir radikal omfordeling og bør reguleres

Kunstens møte med strømmeteknologien kan bli som Bambis møte med Godzilla. Takket være strømmeplattformer får vi musikk, litteratur og drama når vi vil, hvor vi vil. Teknologien gir fordeler og er kommet for å bli. Men ulempene bør få både kulturministeren og kulturprodusentene til å miste nattesøvnen, fordi det samtidig skjer en pengeflytting med ødeleggende kraft.

Medlemmenes forening

Forfatterforbundet er medlemmenes forening. Vi ble stiftet for at alle forfattere skal ha rett til å organisere seg. Medlemmene er selve eksistensberettigelsen. Videre var det antallet medlemmer som gjorde det umulig for Kulturdepartementet å overse oss. At vi vant frem. Medlemmene er forbundets største aktivum – for ikke å si eneste kapital. Nå mener dette medlemmet at det er grunn til å spørre om styret har glemt dette?