Fri ytring

Fri ytring. Synspunktene som presenteres her er skribentens egne og samsvarer nødvendigvis ikke med Forfatterforbundets holdning.

Strømming – hva litteraturen kan lære av musikkbransjen?

Jørn Lier Horst og flere forfatterkolleger hevder i en kronikk i VG at forfatterinntektene i bokstrømmemarkedet vil øke dersom Storytel får tilgang til Fabel-repertoaret og vice versa. Forfatternes optimisme rimer dessverre dårlig med erfaringene fra musikkbransjen, der strømmetjenestene selv, ikke kunstnerne, er blitt sittende med makten.

Det blåser på toppene

Bokhøsten varmer opp med kraftige vinder fra flere kanter. Når konkurransetilsynet varsler «ulovlig samarbeid med konkurransesensitiv informasjon», med straffegebyr på tilsammen 502 millioner, rister det i bokbransjens grunnfjell.

Strømming gir radikal omfordeling og bør reguleres

Kunstens møte med strømmeteknologien kan bli som Bambis møte med Godzilla. Takket være strømmeplattformer får vi musikk, litteratur og drama når vi vil, hvor vi vil. Teknologien gir fordeler og er kommet for å bli. Men ulempene bør få både kulturministeren og kulturprodusentene til å miste nattesøvnen, fordi det samtidig skjer en pengeflytting med ødeleggende kraft.

Medlemmenes forening

Forfatterforbundet er medlemmenes forening. Vi ble stiftet for at alle forfattere skal ha rett til å organisere seg. Medlemmene er selve eksistensberettigelsen. Videre var det antallet medlemmer som gjorde det umulig for Kulturdepartementet å overse oss. At vi vant frem. Medlemmene er forbundets største aktivum – for ikke å si eneste kapital. Nå mener dette medlemmet at det er grunn til å spørre om styret har glemt dette?

Endelig har jeg funnet min norske forfatterfamilie

Jeg kan ikke understreke nok hvor viktig dette steget har vært for meg og hvor takknemlig jeg er for alt det arbeid ekte ildsjeler har lagt ned i forbindelse med oppstarten og driften av det nye forbundet. Endelig har jeg funnet den norske familien jeg savnet. Borte bra men hjemme best, ikke sant?