Bloggen: det vi har på hjertet

Jubileumshilsen til Forleggerforeningen

Kjære forleggere, gratulerer med 125 årsdagen! Kjære alle litteraturmennesker, hva er de viktigste elementene i en bærekraftig litteraturpolitikk – og hvilke utfordringer kommer vi til å se i tiden fremover? Det er store spørsmål, og som The New Kid on the Block kan det kanskje virke litt skummelt å skulle snakke for en slik viktig forsamling som dette, om noe så viktig. Men så skummelt er det ikke. Helt siden Forfatterforbundet etablerte seg, har vi blitt møtt med åpenhet og tilgjengelighet fra forleggersiden, fra det politiske miljøet, byråkratiet og organisasjoner.

Fundamentet vakler

Forfatterforbundets inntog på den skjønnlitterærere arena er en avslørende historie. I en tid der skribentorganisasjonene burde stå sammen overfor presset litteraturen og forfattere møter både kommersielt, redaksjonelt og når det gjelder ytringsfrihet, ender vi i stedet med en smålig krangel om hvorvidt Forfatterforbundets medlemmer er «gode nok.» Så mye for solidaritet med egne fagfeller.

Forfatterlønn – hvordan overleve?

De fleste forfattere tjener ikke nok på sitt forfatterskap til å leve av det. Det er fint å ha en drøm om å skrive en bestselger, men en realitetssjekk tilsier at det er de færreste forunt å havne i den situasjonen. Skal du overleve som forfatter og leve et i økonomisk forstand normalt liv, er det en kjensgjerning at du trenger flere inntektskilder.

Skal kjedekontoret styre norsk litteratur?

Det hjelper ikke om det skapes ny, god norsk litteratur dersom den ikke når ut til leserne. Og det gjør den for en stor del dessverre ikke. Det finnes i dag få frittstående, uavhengige bokhandlere. Også bokmarkedet domineres av noen få kjeder, eid av et fåtall forlag. Disse kjedene er i stor grad med på å styre i hvilken grad hva lesere over hele landet får tilgang til.

Bruk normalkontrakten!

Alle bør bruke normalkontrakten. Den forhindrer unødig forskjellsbehandling, og gir oss forfattere rimelig beskyttelse mot at våre åndsverk ikke utnyttes på urimelig vis.

Brev til kulturministeren

Våre medlemmer representerer allerede et betydelig antall litterære opphavspersoner. For at vi skal kunne gjøre en god jobb for våre medlemmer og representere disse slik at vi best mulig ivaretar deres inntekts- og arbeidsvilkår, ber vi Kulturdepartementet om tilgang til bibliotekvederlagsmidler, og å bli anerkjent som representant for våre medlemmer.

Innspill til kulturmeldingen

Om 20 år er Norge en multikulturell nasjon, godt forankret i et demokratisk og inkluderende verdisyn. Det norske språket har en sterk posisjon som målbærer av rause holdninger. Vår hjemlige litteratur bidrar til å skape identitet i et samfunn der alle befolkningsgrupper deltar.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial