Bli organisert!

Forfatterforbundet jobber for å styrke forfatteres rettigheter og inntekter. Litteraturfeltet er i rask endring. Jo flere forfattere som organiserer seg, jo sterkere står vi!

BLI EN BEDRE FORFATTER

Å være forfatter handler selvsagt først og fremst om å skrive. Men forfatterrollen er i endring.  Fra høsten 2020 holder vi regelmessige kurs slik at våre medlemmer kan tilegne seg kunnskap og ferdigheter ut over den tradisjonelle skrivebobla. Flere av kursene vil være åpne for alle.

DEBUTANT? ORGANISER DEG!

Det norske litterærer systemet er godt, men det er mye å lære for en debutant. Forfatterforbundet er spesielt opptatt av å ivareta rettigheter også for nye forfattere. Har du nettopp publisert din første bok, eller er du i ferd med å  utgi din første bok? Ta gjerne kontakt med oss hvis du har spørsmål.

STANDARD AVTALEVERK

Normalavtalene for skjønnlitteratur er en av grunnpilarene i det norske litterære systemet. Medlemmer  av Forfatterforbundet har også tilgang på en minsteavtale for serieforfattere.

FORDELER SOM MONNER

Som medlem av Forfatterforbundet får du tilgang til fordelsprogrammet LOfavør. Her får du fordelaktige priser på forsikring, lån og en rekke rabattordninger. I tillegg har vi forhandlet fram egne avtaler, f.eks. 20% på skriveprogrammet Scrivener.

BLOGG

NYHETER

DETTE JOBBER VI MED

Image by StockSnap from Pixabay

Forfatterforbundet er til enhver tid engasjert i en rekke litteraturpolitiske saker. For tiden er de viktigste sakene forhandlinger om normalavtale for strømmebøker (her forhandler vi sammen med Den norske Forfatterforening), tilgang på bibliotekvederlagsmidlene og korona-situasjonen for forfattere og forhandlinger om minstavtale for serieforfattere på Cappelen Damm.

En prioritert sak er også å få opp et eget stipendprogram. Forfatterforbundet har krav på bibliotekvederlagsmidler til stipender allerede fra 2019. Vi er også engasjert i arbeidet med å få på plass pensjonsrettigheter for forfattere.

FLERE ARTIKLER

Jubileumshilsen til Forleggerforeningen

Kjære forleggere, gratulerer med 125 årsdagen! Kjære alle litteraturmennesker, hva er de viktigste elementene i en bærekraftig litteraturpolitikk – og hvilke utfordringer kommer vi til å se i tiden fremover? Det er store spørsmål, og som The New Kid on the Block kan det kanskje virke litt skummelt å skulle snakke for en slik viktig forsamling som dette, om noe så viktig. Men så skummelt er det ikke. Helt siden Forfatterforbundet etablerte seg, har vi blitt møtt med åpenhet og tilgjengelighet fra forleggersiden, fra det politiske miljøet, byråkratiet og organisasjoner.

VI ER EN FAGFORENING FOR ALLE SKJØNNLITTERÆRE FORFATTERE

Jeg er medlem av Forfatterforbundet fordi når vi står sammen kan vi jobbe for bedre vilkår i bokbransjen. Serieromanforfattere har for eksempel ikke tilgang til biblioteksvederlaget, selv om våre bøker lånes ut på mange biblioteker. For min del gjelder det 52 titler. Jeg er glad for å være med i en forening som jobber for dette.
May Lis Ruus

Serieromanforfatter, Cappelen Damm

Jeg er medlem av Forfatterforbundet fordi Forfatterforeningen ekskluderer forfattere som de mener ikke er gode nok.

Det er usolidarisk at en organisasjon siler medlemmer slik.

Geir Tangen

Forfatter, Gyldendal

Jeg er medlem av Forfatterforbundet fordi jeg ønsker å være fagorganisert som forfatter. Norge har et stort mangfold av bøker, og alle forfattere må kunne få mulighet til å motta bibliotek- og kopivederlag de selv har vært med på å generere, ikke bare en liten krets. Å være forfatter er et yrke, og da må alle ha mulighet til å organisere seg, uansett boksjanger.

Susanne Hætta

Forfatter, kunstner og fotograf, ČálliidLágádus/Forfatternes Forlag

18. februar 2020: LO-leder Hans Christian Gabrielsen hilser Forfatterforbundets daværende styre organisasjonen velkommen som LOs 26. særforbund.

Med LO i ryggen

Forfatterforbundet jobber for å styrke skjønnlitterære forfatteres forhandlingskraft for at inntektsfordelingen skal bli mer balansert og for at forfattere skal sikres de viktige inntekts- og trygdekomponenter som er normale i det vanlige arbeidslivet. Som et av 26 fagforbund i LO har vi solid støtte til jobben, og tilgang til den brede kompetansen Norges største hovedorganisasjon besitter, ikke minst deres juridiske avdeling.

Som medlem av Forfatterforbundet står du ikke lenger alene. Sammen er vi sterke!

Få fordeler også i privatlivet

Våre medlemmer får ta del i LOfavørs gunstige medlemsfordeler, der Norges beste innboforsikring allerede er inkludert i medlemskapet. Med over 950 000 medlemmer har LOfavør kraften til å forhandle frem gunstige og trygge avtaler for deg i privatlivet, som for forsikring, bank og strømavtale.

Med LOfavør kan du være trygg på at du velger en god løsning, at du ikke betaler for mye og at det er en seriøs leverandør som står bak.

Medlemsfordeler som monner

Spar penger på å benytte deg av alle medlemsfordelene som ligger inkludert i medlemskapet.
Se hva du kan spare med LOfavørFå 20% rabatt på Scrivener
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial