Smal vei og trang port. Det har vært vanskelig å organisere seg som forfatter, frem til nå. Vi holder døra åpen.  Når du har publisert minst ett skjønnlitterært verk ønsker vi deg velkommen!

– Derfor er jeg medlem i Forfatterforbundet

Frid Ingulstad, medlem nummer 1.

Anita Krohn Traaseth, medlem nummer 435.

Bruk medlemsfordelene – spar penger

Det følger mange konkrete fordeler med et medlemskap i Forfatterforbundet, noe som gjør at du lett kan spare inn hele kontingenten:

• Med LOfavør Innboforsikring, Norges beste innboforsikring, kan du trygt si opp din eksisterende.
  • Mange medlemmer har spart flere tusen kroner på å benytte seg av fordelsprogrammet til LOfavør.
  • Du kan få juridisk hjelp fra LO-advokatene, som har bred kompetanse på bla. opphavsrett.
  • Du får 20% på skriveprogrammet Scrivener.
  • Vi gir deg faglig støtte og utvikling til ditt forfatterskap.
  • Hos oss får du et sosialt felleskap med andre forfattere. Vi organiserer alle sjangre.

Les mer om medlemsfordelene her.

Nulltoleranse for seksuell trakassering i bokbransjen

4 prosent av respondentene i litteraturfeltet svarer at de i løpet av de siste to årene har blitt utsatt for seksuell trakassering eller overgrep i jobbsammenheng. En samlet bransje vil nå ha nulltoleranse for seksuell trakassering eller annen uønsket seksuell oppmerksomhet.

Litterær salong om seksuell trakassering i bokbransjen

I anledning at bokbransjen denne uken legger fram tall fra undersøkelsen om seksuell trakassering, arrangeres det en digital litterær salong.

Ny strømmeaktør gir nye muligheter

Den svenske strømmetjenesten Nextory etablerer seg i Norge. I et marked som fram til nå har fungert som et «duopol+1» med Storytel som den dominerende tjenesten, Fabel som utfordrer, og med Ebok+ som en tjeneste som ikke har sluppet helt til, er det usikkert hvordan markedet vil utvikle seg med flere aktører. Hvis økt konkurranse betyr at både lyttere og forfattere kommer bedre ut, er det bra. Hvis det går som på musikkområdet, der konkurransen mellom plattformene førte til at innholdsprodusentene knapt får betalt, er det ikke bra.

Strømmeinntektene øker, rettighetsoverdragelse kan fristille forfatterne

2020 har vært et godt strømme-år, og både forlag og forfattere opplever økte inntekter. Samtidig blir lydbokrettighetene Aschehoug og Gyldendal tidligere har overdratt til Lydbokforlaget, tilbakeført til hhv. Aschehoug og Gyldendal. Lydbokkontrakten gir imidlertid ikke forlagene rett til å tilby lydbok i strømmetjenester. Gyldendal og Aschehoug har derfor bedt forfatterne om å bekrefte at de eksisterende betingelser for strømming som forfatterne har inngått med Lydbokforlaget på Fabel, nå kan videreføres av Gyldendal og Aschehoug, slik at verkene fortsatt kan være tilgjengelig på Fabel.

God jul og godt nytt år!

Styret og sekretariatet i Forfatterforbundet ønsker alle medlemmer, samarbeidspartnere og støttespillere en fredfull jul. Vi håper dere alle finner tid og rom til å lage den julefeiringen dere selv ønsker. Kanskje blir det endelig tid for å lese boka som ligger på vent?

Opprop for kunstneres sikkerhet

Saudi-Arabia bedriver flyktningspionasje mot kunstnere og opposisjonelle i Norge. En kunstner som skulle delta på LitFestBergen ble oppsøkt av personer fra Saudi-Arabias ambassade og truet.

Kronprins Mohammad Bin Salman har forsøkt å bygge opp et bilde av et mer liberalt Saudi-Arabia. Men regimet fortsetter å forfølge og true sine kritikere også i utlandet. Dagbladet har de siste ukene avslørt hvordan personer tilknytter Saudi-Arabias ambassade operer i Norge.

Forfatterforbundet går derfor sammen med de øvrige skribentorganisasjonene om denne henvendelsen til norske myndigheter

Har du spørsmål, ta kontakt med oss