Bloggen: det vi har på hjertet

Skal kjedekontoret styre norsk litteratur?

Det hjelper ikke om det skapes ny, god norsk litteratur dersom den ikke når ut til leserne. Og det gjør den for en stor del dessverre ikke. Det finnes i dag få frittstående, uavhengige bokhandlere. Også bokmarkedet domineres av noen få kjeder, eid av et fåtall forlag. Disse kjedene er i stor grad med på å styre i hvilken grad hva lesere over hele landet får tilgang til.

Bruk normalkontrakten!

Alle bør bruke normalkontrakten. Den forhindrer unødig forskjellsbehandling, og gir oss forfattere rimelig beskyttelse mot at våre åndsverk ikke utnyttes på urimelig vis.

Brev til kulturministeren

Våre medlemmer representerer allerede et betydelig antall litterære opphavspersoner. For at vi skal kunne gjøre en god jobb for våre medlemmer og representere disse slik at vi best mulig ivaretar deres inntekts- og arbeidsvilkår, ber vi Kulturdepartementet om tilgang til bibliotekvederlagsmidler, og å bli anerkjent som representant for våre medlemmer.

Innspill til kulturmeldingen

Om 20 år er Norge en multikulturell nasjon, godt forankret i et demokratisk og inkluderende verdisyn. Det norske språket har en sterk posisjon som målbærer av rause holdninger. Vår hjemlige litteratur bidrar til å skape identitet i et samfunn der alle befolkningsgrupper deltar.

Ja til solidaritet

Edvard Hoem advarer i Klassekampen om at solidariteten mellom forfattere nå vil settes i spill, og at vi samlet kan tape mye hvis så skjer.

Velkommen til Forfatterforbundet!

Kjære forfatter, Ja, for det blir navnet på foreningen: Forfatterforbundet, som nå registreres formelt som en fagforening for forfattere. Som dere husker, ble det valgt et interimstyre på Litteraturhuset i Oslo, lørdag 13. januar. Dette foreløpige styret har hatt...

Bli medlem!

Forfatterforbundet er en fagforening for alle skjønnlitterære forfattere.

• Har du utgitt minst ett skjønnlitterært verk, kan du bli medlem hos oss.
  • Vi ønsker å tilby aspirerende forfattere uten utgivelse et miljø hvor de kan vokse litterært, etter modell fra den britiske forfatterforeningen.
  • Forfatterforbundet er tatt opp som foreløpig medlem i LO. Som fullverdig medlem vil vi få ta del i alle LOFavørs gunstige medlemsfordeler.
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial