Lørdag 17. november var Forfatterforbundet invitert til Den norske Forfatterforenings jubileumsmiddag i anledning feiringen av deres 125-markering. I den anledning holdt Forfatterforbundets leder, Jan Ove Ekeberg, denne talen:

Kjære DNF-ere, kjære venner av DNF!

Forfatterforbundet vil gratulere Den norske Forfatterforening med dagen. 125 år er en imponerende alder. Det foreningen har oppnådd gjennom disse årene er det også grunn til å gratulere med. Knapt noe land har så fordelaktige ordninger for skjønnlitterære forfattere som Norge. Og enda viktigere: Det frie ordet står sterkt. Også dette siste har DnF vært med å bidra til.

Det har på alle måter vært god bruk for DnF. Vi i Forfatterforbundet håper at det fortsetter slik: At foreningen vil møte de mange utfordringene som vi nå ser. Det er ganske åpenbart at betingelsene for vår profesjon er i ferd med å endre seg raskt. Vi nå nok innse at som så mange andre geniale teknologiske nyvinninger kan Gutenbergs store oppfinnelse også en dag komme til å gå over i historien.

Trøsten er at selv om teknologien og plattformene for å fortelle endrer seg, vil den godt fortalte og kloke historien leve videre – slik den har gjort siden de første menneskene samlet seg rundt leirbålet. Det er ordet som gjør oss til mennesker.

Vi i Forfatterforbundet mener det er viktig at de to foreningene står sammen om de sakene som gjelder forfatteres inntekts- og arbeidsvilkår, og at vi samarbeider til beste for alle skjønnlitterære forfattere i Norge. Vi både håper og tror at dere i Forfatterforeningen mener det samme – at vi står sterkere sammen.

Vi er som kjent Norges fattigste fagforening, så det får bli vår gave til dere på 125-årsdagen: En samarbeidsinvitt!

Og igjen: Gratulerer med dagen, DnF og lykke til videre.